Du er her: Aarhus BSS Samarbejde Kurser og netværk Design Thinking

Design Thinking

  • - Forretningsudvikling med kunden i fokus

Opgradér dig selv, og styrk din virksomheds innovationsevne
De fleste produkter og services, der lanceres hvert år, opnår ikke succes, fordi kunderne reelt ikke efterspørger dem. Desuden er der en stigende efterspørgsel på at få produkterne hurtigere og mere effektivt på markedet. Design Thinking tager udgangspunkt i kundernes behov, især de behov, som kunderne har svært ved at italesætte. Det handler om at vende processen på hovedet og starte med dyb indsigt i kundernes behov og hurtigt derefter få afprøvet de løsningsideer, der opstår.

Fakta om kurset

Dato: 26. januar og 9. februar 2018

Tid: kl. 9-16

Hvor: Aarhus BSS, Fuglesangs Allé 4, 8210 Aarhus V

Pris: DKK 10.500 ekskl. moms. Priserne er inklusiv materiale og forplejning

Tilmelding: 12. januar 2018


Målet med kurset

I løbet af to undervisningsdage får du konkrete råd og værktøjer til, hvordan du kan øge sandsynligheden for, at dine nye produkter og services rammer dine kunders behov. Design Thinking er en metode, der sætter kunderne i centrum og dermed mindsker risikoen for tvivl, usikkerhed og spildt arbejdskraft i både produkt- og forretningsudvikling. På kurset får du både et teoretisk overblik samt mulighed for at arbejde med din egen virksomhed eller problemstilling som case.

Hvordan er undervisningen tilrettelagt?

Undervisningen foregår som en workshop. Vi veksler mellem diskussion af koncepter, øvelser og praktisk brug af værktøjer. Kurset giver dig en teoretisk forståelse af metoderne i Design Thinking kombineret med konkrete eksempler og praktisk knowhow. Du får mulighed for at bruge din læring i en konkret designudfordring.

Dine undervisere

Ana Luiza Burcharth, ph.d., lektor på FDC (Fundação Dom Cabral, brasiliansk business school) og ekstern lektor ved Aarhus BSS. Ana har en stor interesse i de ledelsesmæssige aspekter af innovation, der involverer eksterne partnere - det vil sige, hvordan virksomheder samarbejder med andre organisationer, når de skal finde og implementere nye ideer. Forskningsmæssigt beskæftiger hun sig i åben innovation, teknologimarkeder, iværksætteri og videnoverførsel. Ana har stor erfaring med undervisning på kandidat- og executive-niveau i emner inden for innovationsledelse og strategi.

Helle Alsted Søndergaard, ph.d., lektor i Innovationsledelse på Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS. Helles forskning har fokus på forskellige aspekter af åben innovation, herunder user innovation og medarbejdernes rolle i generering af nye ideer samt deres holdninger til ekstern viden i innovation. Helle underviser i fagene ’Innovation Challenge – A Hands on Project’ på cand.merc. og ’Innovationsledelse’ på MBA.

Hvem er deltagerne?

Kurset er relevant for dig, der arbejder med udvikling af nye forretningsområder, samt nye produkter og serviceydelser. Fx Business Development Manager, Product Manager, Marketing Manager, Project Manager, ingeniør i større og mindre virksomheder både på BtB- og BtC-markeder og både i private og offentlige organisationer.

Praktiske oplysninger

Program for kurset

Dag 1: Introduktion til metoder og processer inden for Design Thinking, forståelse for kundernes behov og ideation (idégenering). Deltagerne arbejder med egne cases i grupper.

Dag 2: Diskussion af erfaringer, arbejde med at prototype ideer og evaluere markedseksperimenter.

Deltagerne vil på kurset og mellem kursusdagene øve sig i at udvikle virtuelle prototyper ala MVP (minimum viable product) og planlægge og udføre eksperimenter med potentielle kunder og markeder.

Du bliver guidet igennem de centrale tre faser af Design Thinking:

  • Understanding
  • Ideation
  • Prototyping

 og du vil lære at bruge Design Thinking-værktøjer som:

  • Empathy map
  • Value proposition canvas
  • Creativity tools
  • Rapid prototyping/Pretotyping/Mimimum Viable Product

De centrale værdier i Design Thinking er: empathy/human centred, collaboration og experimentation, dvs. empati, samarbejde og eksperimentering.

Kontakt

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.

Dit udbytte

På kurset vil du få:

  • Kompetencer til hurtig og kunderelevant udvikling af nye produkter og services.
  • Værktøjer til at sikre, du har fokus på kundens behov og opgaver.

Du får indsigt i:

  • Viden om udvikling af produkter og serviceydelser, der er mere innovative og skaber værdi for kunderne.
  • At arbejde konkret med metoderne bag Design Thinking.
  • At blive bedre til at organisere og igangsætte innovative processer.
  • At lære at stimulere kreativitet.
  • At innovere med udgangspunkt i kundernes behov.
  • At reducere usikkerheden ved produktudvikling.
  • At opnå hurtigere udviklingsprocesser.
  • At forstå værdien af tidlige markedseksperimenter.
  • At anvende værktøjer til hurige prtotyper.