Samfundskirurg i orkanens øje

Årets alumne er kendt for at være en juridisk ildsjæl, en arbejdshest og en knusende dygtig leder. De egenskaber har Barbara Bertelsen haft rigt brug for i sine foreløbige godt to år som departementschef i Justitsministeriet.

Dekan Thomas Pallesen, Aarhus BSS, overrækker pris til årets alumne på Aarhus BSS 2017, departementschef i Justitsministeriet Barbara Bertelsen. Foto: Anders Trærup
Departementschef i Justitsministeriet, cand.jur. Barbara Bertelsen er årets alumne på Aarhus BSS 2017. Foto: Anders Trærup.

En eskalerende bandekonflikt med flere skudepisoder i København har de seneste uger sat Justitsministeriet på den anden ende, og politikere, presse og offentlighed har forlangt handling og konsekvens.

Og det er på sin vis lidt symptomatisk for Barbara Bertelsens tid som departementschef, at alvorlige begivenheder på denne måde naturligt overtrumfer al anden planlægning.

Krudttønden

Den snart 44-årige Barbara Bertelsen blev smidt hovedkulds ind i sit nye job, som hun officielt skulle tiltræde mandag den 16. februar 2015. Men allerede om lørdagen var der brug for hende, da København blev ramt af terror, der kostede to mennesker livet.

En halv time efter attentatet i Krudttønden var Barbara Bertelsen i funktion som departementschef i det ministerium, der helt naturligt har en nøglefunktion i en så alvorlig situation.

Men den øverste embedsmand i landets øverste juridiske forvaltning skulle i tiden efter begivenhederne den skæbnesvangre februardag i 2015 ikke alene forholde sig til, at terroren for alvor var kommet til Danmark. Hun var først og fremmest blevet ansat til at genopbygge tilliden til det Justitsministerium, som året forinden var blevet afsløret i at have produceret en nødløgn for at undgå et politikerbesøg på Christiania.

En manøvre, der kostede både den daværende justitsminister og senere den daværende departementschef deres job.

Samfundskirurg

Der var således nok at tage fat på for Barbara Bertelsen fra dag ét, og det passer hende faktisk ganske udmærket at befinde sig i orkanens øje.

”Det er en del af gamet. Vi har ansvaret for nogle meget vigtige samfundsopgaver, og så er det bare virkeligheden, der bestemmer, og jeg har jo trods alt været med så længe, at jeg ved, at jeg skal kunne springe til med kort varsel og på alle tidspunkter,” siger Barbara Bertelsen.

Hendes tilgang til den juridiske faglighed som et værktøj til at løse vigtige, samfundsmæssige problemer har fået hendes bror til at betegne hende som ”samfundskirurg”. En betegnelse, der måske også dækker over, at det egentlig var medicin, der var målet for Barbara Bertelsen, da hun startede på gymnasiet. Ligesom begge hendes forældre og hendes bror. Men Barbara Bertelsen valgte i stedet jura.

Jura i folkestyrets tjeneste

Det var dog ikke ligefrem topembedsmand, der lå i kortene, da Barbara Bertelsen for 25 år siden, som 19-årig og med en vis portion ærefrygt trådte ind på Juridisk Institut på Aarhus Universitet som nyudklækket, matematisk-fysisk student fra Esbjerg Statsskole.

”Jeg tror, at jeg havde tænkt noget med udenrigstjenesten eller advokatbranchen. Men under studiet blev jeg glad for juraen som et dynamisk redskab til at indrette samfundet bedst muligt. I folkestyrets tjeneste, om man vil.”

”Da jeg blev færdig, søgte jeg derfor en stilling som fuldmægtig i Justitsministeriet, hvor man i høj grad får lov til at arbejde med den dybe juridiske faglighed i en politisk kontekst, og hvor det, man laver, har direkte betydning ud i virkeligheden” fortæller Barbara Bertelsen.

Det var blandt andet lektor Ebbe Mansfeld Boe’s meget farverige og særlige måde at undervise i statsret og professor Gorm Toftegaard Nielsens tilsvarende, underholdende formidling af den abstrakte strafferet i en praktisk ramme, der især gjorde indtryk på den unge Barbara Bertelsen.

Stor ære

Derudover var det miljøet omkring Jura-gården, nærheden mellem underviserne og de studerende på campus, fredagsbaren i Økonomisk og frokosten i Statskundskabs – dengang røgfyldte - kantine, som umiddelbart popper op i Barbara Bertelsens hukommelse, når man spørger til studietiden.

”Det var jo en stor omvæltning for mig at gå fra at være elev i gymnasiet til studerende på universitetet. At flytte hjemmefra, at man nu selv havde ansvaret for sine studier, og at vide, at man virkelig skulle stramme sig an, hvis man skulle komme igennem første årsprøve,” siger Barbara Bertelsen, som er meget stolt over at blive udnævnt til Årets Alumne på Aarhus BSS 2017.

”Det er en meget stor ære for mig.”

CV – Barbara Bertelsen

Cand.jur., Aarhus BSS – Aarhus Universitet, 1998

• 2015- : Departementschef i Justitsministeriet
  • 2012-2015: Vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen