Gentænk rekrutteringsstrategien

Fremdriftsreformen kan være en hovedpine for rekrutteringsansvarlige. For hvornår skal man åbne op for ansøgningen til graduate-programmet? Og har de studerende egentlig stadig mulighed for at komme i praktik? Leder af karrierecenteret på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet, Thomas Hvergel Jensen, giver et overblik.

Timing af markedsføring i forhold til de studerendes livscyklus. Skal virksomheden eksempelvis have en praktikant i efteråret, skal rekrutteringen foregå i foråret.

En skarp rekrutteringsstrategi. Så kort bliver det formuleret, når Thomas Hvergel Jensen bliver spurgt til, hvad rekrutteringsansvarlige i erhvervslivet skal være opmærksomme på, når det gælder fremdriftsreformens betydning.

”Tidligere var det vanskeligt at finde ud af, hvornår kandidatstuderende kunne komme i praktik, eller hvornår de var færdige med studiet. De kunne i høj grad selv planlægge deres studietid. Det har fremdriftsreformen lavet om på. Og i dag har de studerende et mere tydeligt studieforløb. Vi kan dog se, at virksomheder har været vant til at rekruttere, når det passede ind i deres egen cyklus – det er de nødt til at gentænke nu, hvis de vil opnå succes med rekrutteringsstrategien”, siger han.

Praktik om efteråret – dimission om sommeren

Lidt firkantet betyder fremdriftsformen, at størstedelen af de kandidatstuderende på Aarhus BSS går i praktik i efteråret og er færdige med deres studie om sommeren. Det gælder især de traditionelle business- og  kommunikationsuddannelser. På de samfundsvidenskabelige uddannelser (statskundskab, jura, økonomi og psykologi) er det fortsat muligt at vælge praktik i forårssemesteret. Effekten af fremdriftsreformen er dog klar, og tidsrummet for, hvornår virksomhederne kan tilknytte en praktikant er begrænset. Det kræver, ifølge Thomas Hvergel Jensen, endnu bedre planlægning.

”Virksomhederne må gerne komme ud af busken tidligere, når det kommer til rekruttering. Hvis de vil have en praktikant i efteråret, er det oplagt, at de allerede tidligt i foråret begynder processen. Det samme gælder, hvis de er på jagt efter studerende til graduate-programmer eller fuldtidsstillinger. Begynd rekrutteringen over vinteren, hvis målet er, at de studerende skal starte i virksomheden lige efter sommerferien”, foreslår han.

Erhvervslivet inviteres indenfor

Fremdriftsreformen betyder også ændringer i de tilbud, erhvervslivet får fra karrierecenteret på Aarhus BSS.

”Vi vil gøre endnu mere for at invitere virksomheder ind på Aarhus BSS, så det passer med de studerendes cyklus. Det betyder, at vi især sætter fokus på praktikmuligheder i foråret og på specialesamarbejde og graduate-programmer hen over efteråret”, siger Thomas Hvergel Jensen.

Udover de faste rammer omkring praktikforløb, specialesamarbejde og graduate- programmer er der fortsat andre muligheder for at møde de studerende i løbet af hele året. Det gælder eksempelvis gennem forløb som Job Shadow og Akademikerkorpset eller ved at søge studentermedhjælpere eller projektsamarbejder i AU Job- og Projektbank.

Kontaktinformation:

Hvis du vil vide mere om fremdriftsreformens betydning for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte Thomas Hvergel Jensen, leder af Aarhus BSS Career & Alumni, på thj@au.dk eller +45 30595768