Aarhus BSS skal analysere markedet for ny avanceret emballage-teknologi

Forskere fra Aarhus BSS’s MAPP Center på Institut for Virksomhedsledelse er med i et stort europæisk projekt, der skal udvikle og teste en ny emballage-type til fødevarer lavet på naturlige, nanoteknologiske materialer.

Foto: NanoPack

NanoPack er et stort internationalt konsortium med 18 partnere fra 11 lande, der har netop fået bevilliget 7,7 mio. euro (ca. 58 mio. kr.) fra EU til at udvikle den nye emballage-type.

Formålet med emballagen er at undgå, at fødevarerne fordærves hurtigt og dermed øge fødevaresikkerheden og nedsætte fødevare-spild.

NanoPack koordineres af det israelske teknologiske institut, Technion. Sammen med Arla Foods, Forskningscenter for Arbejdsmiljø og DHI deltager MAPP Center på Aarhus BSS som de danske partnere i projektet.

”Vores opgave er at lave de markedsanalyser, der skal til for at vide, hvordan den nye emballageteknologi skal kommunikeres over for industrien, detailhandlen og forbrugerne,” siger lektor Polymeros Chrysochou, MAPP Center, Aarhus BSS.

Fødevare-emballagen er en velkendt film, hvis overflade indeholder naturlige antimikrobielle materialer, som forhindrer fødevarerne i at fordærve under transport og i supermarkedernes kølediske.

”Det skulle jo gerne betyde, at forbrugerne i sidste ende oplever større fødevaresikkerhed og bedre kvalitet i fødevarerne. Blandt andet har teknologien potentiale i forhold til økologiske fødevarer, da den kan forlænge varernes levetid på en naturlig måde,” siger Polymeros Chrysochou.

Belært af blandt andet debatten om genmodificerede fødevarer er det MAPP-forskernes primære opgave at afdække markedet for den nye emballagetype samt forbrugeradfærd i forbindelse med en introduktion af emballagen.

”Der er jo en risiko for, at produktet vil kunne opfattes som værende ikke-naturligt eller endda giftigt, og det skal vi tage højde for. Desuden er det vigtigt, at produktet faktisk er miljørigtigt, bæredygtigt, sikkert at producere i stor skala osv.,” forklarer Polymeros Chrysochou.

Derfor planlægger MAPP-forskerne at lave sine markedsanalyser i fem lande: Danmark og Irland i Nordeuropa, Italien og Spanien i Sydeuropa og så Kina.

”Det kinesiske marked er interessant, fordi det er et meget stort eksportmarked, og så er de kinesiske markeder mere åbne for nye teknologier, hvor de europæiske forbrugere nok er mere skeptiske,” siger Polymeros Chrysochou.

For yderligere oplysninger:

Lektor Polymeros Chrysochou,