Aarhus BSS Forskningspris 2016

Aarhus BSS Forskningspris tildeles i 2016 Anders Ryom Villadsen for en særdeles flot forskningsindsats. Han har publiceret en lang række artikler i højt rangerede tidsskrifter, tiltrukket ekstern finansiering og opbygget et flot netværk af internationale forskningsrelationer. Aarhus BSS Forskningspris tildeles årligt en yngre medarbejder, der har demonstreret en helt usædvanlig kreativitet og produktivitet i sin forskning.

Anders Ryom Villadsen: En kreativ kosmopolit, der nu også har modtaget Aarhus BSS Forskningsprisen 2016. Foto: AU Foto.

Hvad forsker du i?

Mit primære forskningsområde ligger inden for offentlig organisering og ledelse samt i relationen mellem virksomheder og stat.

Du har demonstreret iderigdom og kreativitet i din forskning. Kan du fortælle hvordan?

Jeg har brugt flere typer data, der er utraditionelle inden for den forskningstradition, som jeg arbejder inden for.

Eksempelvis har jeg undersøgt hvilke netværk, som borgmestre deltager i. Vi kunne i undersøgelsen uddrage, hvilke borgmestre, der mødtes professionelt med hinanden i bestyrelser og andre professionelle fora. Et andet eksempel er, at jeg i samarbejde med forskere fra Institut for Statskundskab har brugt Kommunalreformen fra 2007 som et slags eksperiment og har designet forskellige studier rundt om reformen. Jeg har i et andet projekt været med til indsamle data fra ledere og bestyrelsesmedlemmer i Kina og undersøgt deres personlige relationer til Staten. En af konklusionerne fra undersøgelsen er, at personlige politiske relationer medvirker til at virksomhederne klarer sig bedre. Lige nu er jeg ved at afslutte et projekt om diskrimination på offentlige og private arbejdspladser, og jeg bruger her en tilgang, der ikke tidligere har været brugt i Danmark.

Hvad bringer fremtiden med sig? Hvad er dit næste karrieremål?

Jeg ønsker at fortsætte med at lave spændende forskning og fordybe mig i de emner, som jeg synes er mest interessante. Eksempelvis vil jeg gerne gå mere i dybden med medarbejderdiversitet og diskrimination og gennemføre flere undersøgelser. Jeg vil gerne bidrage med flere publikationer inden for medarbejderdiversitet i både private og offentlige virksomheder og koble det til diskrimination. Et andet ønske er at udvide mit internationale netværk og deltage i flere udenlandsophold.

Du er god til at begå dig internationalt? Hvad kan andre lære af dig?

Jeg har en kombination af kortere og længere ophold på udenlandske universiteter. I Kina er jeg kommet regelmæssigt en til to gange årligt, hvor jeg har dels samarbejdet med kolleger og dels undervist. Mine ophold har givet mig mulighed for at lære Kina bedre at kende, og jeg har sat mig ind i, hvordan man gennemfører forskning i Kina. Jeg har derudover arbejdet i USA af flere omgange. Alle mine udenlandsophold har været yderst brugbare og lærerige. De har givet mig inspiration til, hvordan jeg skal forske. Opholdene har været drevet af en interesse i at lære mere, og jeg har prioriteret at komme afsted.

Hvad er dit bedste råd til yngre forskere?

Jeg har haft en blanding af fokus og bredde i min forskning. Det har betydet, at jeg altid har gang i spændende projekter og har kunnet veksle mellem projekterne. Jeg har været god til at indsende mit arbejde til tidsskrifter, når jeg følte, at nu var det klart. Manuskrifterne har måske ikke været perfekte ned til den mindste detalje men har været klart til en review-proces.

Om Anders Ryom Villadsen

I dag er Anders Ryom Villadsen professor ved Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus BSS. Han er gift med Nadia, som er lærer. De har fire børn.

Uddannelse:

2010: Ph.d., Aarhus Universitet

2007: Cand.oecon., Aarhus Universitet

2004: Bachelor i Statskundskab, Aarhus Universitet

Karriere:

2016: Professor, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS

2012: Lektor, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS

2010: Adjunkt, Institut for Økonomi, Aarhus BSS

Kriterier for at komme i betragtning til Aarhus BSS Forskningsprisen

Institutlederen for hvert institut kan indstille op til 2 af deres yngre medarbejdere.

Med Aarhus BSS Forskningsprisen følger et engangsvederlag på 50.000 kr., som forventes anvendt til en fortsat styrkelse af prismodtagerens forskning f.eks. i forbindelse med et ophold ved en anden international, anerkendt forskningsinstitution.

Prisen tildeles en yngre medarbejder, der er ansat som ph.d.-studerende, postdoc, adjunkt eller lektor, og som er i omegnen af 35 år.

Se oversigten over alle årets prismodtagere.