Du er her: Aarhus BSS Forskning Forskningsnyheder

Forskningsnyheder

06.01.2017 | Forskningsnyhed

Et årligt par-tjek forbedrer parforholdet

Burde vi alle sammen gå til et årligt par-tjek på lige fod med et årligt besøg hos tandlægen? Noget tyder på det. Tilfredsheden med ens parforhold falder, jo længere tid man har kendt hinanden og næsten halvdelen af alle ægtepar lader sig på et tidspunkt skille. Forskning viser nu, at par-tjek kan forbedre kvaliteten i parforholdet, og det gælder…

20.12.2016 | Forskningsnyhed

Forskning: Sådan bliver Nøglehulsmærket mere effektivt

Forskere har undersøgt, hvordan Nøglehulsmærket kan vinde kampen om forbrugernes opmærksomhed. Anbefalingerne er soleklare.

12.12.2016 | Forskningsnyhed

Kvinder og mænd reagerer vidt forskelligt på mobning

Mænd og kvinder har cirka lige stor risiko for blive udsat for mobning på arbejdspladsen, men hvor mobning ofte får kvinderne til at langtidssygemelde sig eller bruge antidepressiver, vælger mænd i højere grad helt at forlade arbejdsmarkedet i en periode. Det viser ny forskning fra Aarhus BSS og Københavns Universitet.

09.12.2016 | Forskningsnyhed

Mobning får mænd til at forlade arbejdsmarkedet

Mænd og kvinder har cirka lige stor risiko for blive udsat for mobning på arbejdspladsen, men hvor mobning ofte får kvinderne til at langtidssygemelde sig eller bruge antidepressiver, vælger mænd i højere grad helt at forlade arbejdsmarkedet i en periode. Det viser ny forskning fra Aarhus BSS og Københavns Universitet.

03.11.2016 | Forskningsnyhed

Farver får forbrugerne til at købe klimavenlige varer

Kun 8 ud af 100 danskere kan gennemskue, om en vare er klimavenlig. Men nu viser ny forskning fra Aarhus BSS, at en simpel rød-gul-grøn trafiklysmærkning effektivt kan guide forbrugerne til at vælge produkter med det mindste CO2-fodaftryk.

03.11.2016 | Forskningsnyhed

Ny forskning: Farver får forbrugerne til at købe klimavenlige varer

Kun 8 ud af 100 danskere kan gennemskue, om en vare er klimavenlig. Men nu viser ny forskning fra Aarhus BSS, at en simpel rød-gul-grøn trafiklysmærkning effektivt kan guide forbrugerne til at vælge produkter med det mindste CO2-fodaftryk.

12.10.2016 | Forskningsnyhed

Forældres deltagelse er afgørende for børns læsning

Der er store læringsmæssige gevinster ved at inddrage forældrene i børns læsning. Det viser forskningsprojektet READ, der er udført i samarbejde mellem Aarhus BSS, Aarhus Kommune og VIA University College.

"Resultaterne fra READ er meget lovende, særligt når effekten vurderes i forhold til prisen for indsatsen. For børn med anden etnicitet har forældrenes indsats og engagement mere positiv effekt end både ekstra undervisningstimer eller to-lærerordning," siger professor Simon Calmar Andersen fra TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus BSS. Foto: Colourbox.com

11.10.2016 | Forskningsnyhed

Forældres deltagelse er afgørende for børns læsning

Der er store læringsmæssige gevinster ved at inddrage forældrene i børns læsning. Det viser forskningsprojektet READ, der er udført i samarbejde mellem Aarhus BSS, Aarhus Kommune og VIA University College.

03.10.2016 | Forskningsnyhed

Ny forskning: Dansk økologi er ukendt for tyske forbrugere

Tyskland er det vigtigste eksportmarked for dansk økologi, men nu viser en ny undersøgelse, at tyske forbrugere stort set ikke kender til dansk økologi. Det har konsekvenser for den danske eksportstrategi til det tyske marked, fortæller professor John Thøgersen fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet.

Der er ikke mange tyske forbrugere, der foretrækker danske økologiske produkter — selv ikke i det nordlige Tyskland. Forskerne har undersøgt ’country-of-origin’ effekten og har kigget på, hvad den betyder i forhold til importerede økologiske gulerødder, svinekød og mejeriprodukter i Tyskland. Foto: Colourbox.com

03.10.2016 | Forskningsnyhed

Ny forskning: Dansk økologi er ukendt for tyske forbrugere

Tyskland er det vigtigste eksportmarked for dansk økologi, men nu viser en ny undersøgelse, at tyske forbrugere stort set ikke kender til dansk økologi. Det har konsekvenser for den danske eksportstrategi til det tyske marked, fortæller professor John Thøgersen fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet.

Viser resultater 21 til 30 ud af 60

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste