Nå et niveau højere

Hold dig opdateret

Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.

Failure is not an option – Mega IT-forandringsprojekter kan lykkes

Kom til Executive Reception på Aarhus BSS og bliv klogere på opskriften bag det succesfulde og største IT-baserede forandringsprojekt i Jyske Banks historie.

Oplysninger om arrangementet

Onsdag 28. september 2016,  kl. 15:00 - 17:00

Aarhus BSS, S-bygningen S520-S521

Aarhus BSS Executive

Projekter, og ikke mindst IT-projekter, er ofte i offentlighedens og pressens søgelys, og det er sjældent positive historier, der bliver fortalt. Computer World kårer fx hvert år ved nytårstid 'Årets IT-fuser', og det er kulminationen på årets mange omtaler af fejlslagne IT-projekter. Vi bliver med andre ord bombarderet med de negative historier om projekter, og man kunne få den opfattelse, at der ikke er positive historier.

Men store og komplekse IT-forandringsprojekter kan lykkes. Dette er netop temaet i den for nyligt udkomne bog, Projektledelse og implementering af komplekse forandringer, der behandler et stort IT-baseret forandringsprojekt hos Jyske Bank, som blev en stor succes.

Kom til Executive Reception og hør forfatterne bag bogen, Per Svejvig, forsker ved Institut for Virksomhedsledelse, og Ann-Dorte Fladkjær Nielsen, projektleder hos Bankdata, fortælle om IT-succeshistorien. Endvidere vil Charlotte Vinblad Rasmussen, underdirektør hos Bankdata, give dig et spændende indblik i det strategiske parnerskab mellem Jyske Bank og Bankdata.

Program

• Det strategiske partnerskab mellem Jyske Bank og Bankdata /ved Charlotte Vinblad Rasmussen, underdirektør hos Bankdata
  • Bogen Projektledelse og implementering af komplekse forandringer /ved Ann-Dorte F. Nielsen og Per Svejvig
  • Networking og let buffet

Arrangementet er afholdt.

Om bogen Projektledelse og implementering af komplekse forandringer

Projektledelse og Implementering af komplekse forandringer er en meget udfordrende opgave. Den indebærer en stor indsats i ledelsen af såvel organisatoriske som tekniske aktiviteter. Bogen beskriver faserne i projektet, men i et bredere perspektiv end normalt i projektledelse, men gennemgår derudover en række vigtige temaer ved store og komplekse projekter, såsom metaforer som ledelsesmiddel og udefra-perspektivet. Bogen er casebaseret og trækker på den største forandringsproces i Jyske Banks historie, hvor 900 medarbejdere arbejdede på 147 projekter i to år.

Bogen 'Projektledelse og implementering af komplekse forandringer' er skrevet af Ann-Dorte Fladkjær Nielsen og Per Svejvig og udkom i maj 2016.

Biografi

Ann-Dorte Fladkjær Nielsen er uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet. Hun har arbejdet som projektleder i den finansielle sektor i 18 år. Projekterne har været meget forskelligartet fra procesforbedringsprojekter til IT-projekter, forandringsprojekter og forretningsprojekter. I 2009 blev Ann-Dorte IPMA certificeret projektleder (IPMA C) og kåret til årets projektleder hos Dansk Projektledelse. Fra 2010 til 2012 var hun en del af programledelsen i et af Danmarks største forretning / IT programmer ligeledes i den finansielle sektor. Per har fulgt Ann-Dorte tæt i arbejdet med programmet og det var i den forbindelse ideen om at skrive en bog sammen opstod. Ann-Dorte har gennem det meste af sin karriere samarbejdet med forskellige forsker og bidraget til flere artikler samt bogkapitler. Efter afslutningen af programmet har Ann-Dorte besluttet at prøve kræfter med i en anden branche for at opleve et nyt domæne område.

Per Svejvig er forsker på Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet. Hans forskningsinteresser er inden for projektledelse og forretningssystemer, og han har i de senere år især koncentreret sig om nye tilgange til ledelse af projekter. Per har skrevet og bidraget med artikler og bogkapitler inden for hans forskningsområder – hans artikler kan blandt andet findes i International Journal of Project Management, Journal of Information Technology; Scandinavian Journal of Information Systems; Journal of Information Technology Case and Application Research, International Journal of Enterprise Information Systems; International Journal of Business Information Systems; og International and Journal of Services Technology and Management. Per har en ph.d. i forretningssystemer samt uddannet ingeniør og cand.it. Per har mere end 25 års erfaring fra det private erhvervsliv som projektleder, leder og konsulent. Han er endvidere certificeret senior projektleder (IPMA B) og aktiv i forskningsgruppen under Dansk Projektledelse.

Charlotte Vinblad Rasmussen er uddannet i Danske Bank, hvor hun har arbejdet som konsulent i 15 år inden for skatte- og pensionsrådgivning samt akkvisitiv erhvervsrådgivning. Charlotte har derefter taget uddannelse i Humanistisk Informationsvidenskab på Syddansk Universitet.

I 2008 startede hun på Bankdata, hvor hun kunne koble sin forretningsviden med den nye teoretiske ballast fra Syddansk Universitet. I perioden 2008 til 2010 fungerede Charlotte i roller som konsulent, analytiker, løsningsarkitekt og projektleder på Bankdata. Fra 2010 til 2012 var hun – sammen med Ann-Dorte – en del af programledelsen i et af Danmarks største forretning/IT programmer i den finansielle sektor.

Charlotte er i dag udviklingschef for Bankdata med ansvar for DataWarehouse samt Solvens- og økonomiomr