2. semester

It-forståelse som redskab til innovation

Faget beskæftiger sig med mentale (forståelsesmæssige) og operationelle modeller samt modelleringspraksis i forhold til computere, programmer, systemer, teknologier og udviklingsprocesser. Herunder følgende områder:

  • Computerens opbygning og virkemåde: maskin-arkitektur og lagdeling
  • Programmers opbygning og virkemåde: algoritmer og data
  • Systemers opbygning og virkemåde: arkitektur af og mellem systemer
  • Teknologier: grænseflader, netværk og databaser
  • Nye teknologier – trends og modenhed
  • Udviklingsprocesser: sekventielle og iterative metoder
  • Modeller: abstraktion & modellering.

Underviser

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.

Undervisning og eksamen

  • Undervisning: 6 undervisningsdage i foråret 2018 ( se undervisningskalender)
    Kombination af holdundervisning, praktiske øvelser, projektarbejde, vejledning og it-støttede læringsaktiviteter (blended learning).
  • Prøve: Mundtlig prøve på baggrund af obligatorisk skriftligt arbejde udarbejdet i løbet af modulet (portfolio), intern censur, karakter efter 7-trinsskalaen. 

Design og brugerdrevet innovation

Faget beskæftiger sig med:

  • Iterative brugerorienterede designprocesser
  • Designmaterialer, designteknikker og designteori, herunder design som en reflekterende praksis
  • User experience og evaluering

Faget introducerer til brugerorienterede designprocesser samt relevante designmaterialer, -teknikker og –teori med henblik på, at den studerende selv kan planlægge og gennemføre en designproces, der inddrager brugere, borgere eller kunder i udvikling af it-baserede produkter, services og processer. Endvidere introducerer faget til user-experience teori og evaluering med henblik på, at den studerende kan udforme og evaluere et design for slutbrugere.

Underviser

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.

Undervisning og eksamen

  • Undervisning: 3 undervisningsdage i foråret 2018 ( se undervisningskalender)
    Kombination af holdundervisning, forelæsning, praktiske øvelser og vejledning.
  • Prøve: Projektrapport på 10-15 sider, intern censur, karakter efter 7-trinsskalaen. Emnet for projektet aftales med eksaminator.