Aarhus BSS – nu med podcast

Et nyt digitalt medie er i luften under navnet Aarhus BSS Insights

Der er både noget til øret og øjet på det nye digitale medie Aarhus BSS Insights, hvor fakultetets forskere fremover kan formidle deres forskning gennem podcasts, longreads, infografik og video.

Aarhus BSS Insights skal ses som et supplement til forskningsformidlingen via de traditionelle massemedier. På vores egen platform vil vi gerne skabe mere plads til nuancering og dybdeformidling af fakultetets forskning.

Podcast er et medie i voldsom vækst både i Danmark og andre steder i verden.

På Aarhus BSS Insights har vi valgt et kort og enkelt format, som vi kalder Det Videnskabelige Kvarter, og som varer – som navnet antyder – lige i omegnen af 15 minutter. På det kvarter er det målet at give lytterne en kort men dyb indsigt i ét emne sammen med en forsker fra Aarhus BSS.

Podcast giver mulighed for at få forskningsbaseret viden, mens man foretager sig noget andet, for eksempel mens man kører bil, cykler, træner i fitness centret, slår græs, pudser vinduer, eller hvad man nu kan finde på at foretage sig.

Det Videnskabelige kvarter kan findes på iTunes og andre podcast-tjenester, eller den kan downloades direkte fra Insights-siden.

Forskningsbaseret viden

Insights er et tilbud til alle med interesse for forskningsbaseret viden om erhverv og samfund, og mediet har erhvervslivet som målgruppe. Aarhus BSS Insights indgår således som en del af fakultetets business satsning og bestræbelse på at øge kendskabsgraden til den brede business school i erhvervslivet.

Vores mål er at opbygge en tættere relation til erhvervsledere, alumner og andre interessenter ved at tilbyde dem relevant forskningsbaseret indhold, der også relaterer sig til aktiviteter, der kan motivere og inspirere til at indgå i en tættere relation med Aarhus BSS. Det kan f.eks. ske via partnerskabsaftaler, kompetenceudvikling, samarbejdsprojekter eller deltagelse i erhvervskonferencen eller andre arrangementer.

I den forbindelse er vores store netværk af alumner en væsentlig faktor, fordi alumnerne som vores vigtigste ambassadører kan bruge Insights til at udbrede kendskabet til Aarhus BSS’ mange tilbud.

Derfor bruger vi samtidigt anledningen til at udvikle en bedre indgang til relevante nyheder for nuværende og kommende alumner samt øvrige interessenter. Her kan interesserede abonnere på lige nøjagtig de nyheder, som de har brug for og er interesserede i.

Aftale med Ritzau

Sideløbende med fakultetets egen medieproduktion indgår Aarhus BSS i en fælles AU-aftale som prokunde ved Ritzaus Bureau.  Aftalen giver fakultetet mulighed for at distribuere redaktionelt indhold ud via Ritzaus nyhedstjeneste og skaber en mere direkte adgang til influenter inden for erhvervsliv, offentlige organisationer og det politiske område.

Aftalen med Ritzau og det nye digitale medie skal bidrage til en opprioritering af forskningsformidlingen fra Aarhus BSS og skabe øget synlighed omkring produktionen af toneangivende forskning inden for erhvervs- og samfundsvidenskabelige discipliner.

Har du lyst til at høre mere om Insights, eller har du gode ideer til emner, som vi bør behandle, er du velkommen til at kontakte:

Redaktør på Aarhus BSS Insights, pressekonsulent Michael Schrøder, Aarhus BSS Kommunikation

Aarhus BSS Insights

Det videnskabelige kvarter