Eksport af talent: Hvordan får man størst glæde af mulighederne i udlandet

Den øgede internationalisering har medført en høj grad af mobilitet og større konkurrence rundt omkring i hele verden. Ord som "rokade", "arbejde i udlandet" og selv "arbejde i udlandet på egen hånd" bliver mere almindelige, når karrieremæssige beslutninger skal træffes. Hvis du overvejer at rejse til udlandet for at arbejde, får du her et par råd fra Aarhus BSS Career til, hvordan du får den bedste oplevelse.

"Held er noget, der opstår, når forberedelse og tilfældighed mødes." Dette er Susanne Søes Hejlsvigs motto. Hun arbejder som Senior Career Consultant ved Aarhus BSS Career, hvor hun hjælper studerende og nyuddannede med at blive mere attraktive på arbejdsmarkedet. Når Susanne bliver spurgt, hvorfor hun arbejder med karriererådgivning, kommer svaret prompte: "Når man ved, at man gør en forskel for studerende og virksomheder, glæder man sig til at komme på arbejde hver dag."

På baggrund af hendes erfaringer med studerende og nyuddannede bad vi Susanne komme med et par gode råd til, hvordan man får størst glæde af sit udlandsophold. Vi har kogt hendes vigtigste anbefalinger ned til det, du kan komme til at opleve inden, under og efter din rejse.

1. Planlæg flytningen

Man bør altid overveje, hvad det er, man gerne vil opnå og lære. "Sproget og kulturen er især noget, man skal kigge på, inden man beslutter sig for, hvor man vil rejse hen," siger Susanne. Hvad er hemmeligheden bag at vælge det helt rigtige land? Ifølge Susanne handler det fra starten om at finde ud af, hvorfor man rejser. Er det på grund af eventyret, for at lære noget nyt i en fremmed kultur eller for at opnå særlige færdigheder? Når man først har besluttet sig, har man også indskrænket mulighederne. Efter at rejsemålet er valgt, skal man overveje, hvordan man bedst netværker med de lokale. "Jeg vil til enhver tid anbefale udlændinge at melde sig ind i en forening," siger Susanne og understreger, at selv om rammerne er uformelle, kan man på den måde måske også få foden indenfor i en bestemt virksomhed eller branche. "Det handler om færdigheder, men også om at have den rette indstilling og de rigtige personlige kontakter," siger hun.

Og hvad så? For at finde de jobs, der passer til ens krav, anbefaler Susanne, at man bruger LinkedIn, jobportaler og virksomhedsdatabaser, som tit er tilgængelige via de lokale biblioteker.

Med hensyn til netværksstrategier har Susanne en opskrift, der omfatter tre trin: 1) Forbered din salgstale (se nedenstående toolbox) og forbered den til møder, arrangementer og seminarer 2) Vær aktiv på LinkedIn og deltag i diskussioner, så du kan blive set og hørt 3) Endnu engang: meld dig ind i den forening, du bedst kan lide!

Her kommer flere råd fra Susanne. Inden man deltager i et arrangement, er det en god ide at finde oplysninger om deltagerne og virksomhederne, som de repræsenterer. Det kan også være en god ide at udnytte de ting, man har tilfælles, f.eks. tilknytningen til Universitetet. Husk at bede om oplysninger, IKKE om et job – det får du måske mulighed for senere. Først skal du skabe dit eget held," siger Susanne.

2. Kom i gang

Når man leder efter jobmuligheder, anbefaler Susanne, at man går ind på Aarhus BSS Careers hjemmeside, hvor man kan finde flere råd og vejledning samt links til jobportaler, også i udlandet. Hvis man vil undersøge, hvilke muligheder der er uden for Danmark, anbefaler hun GoinGlobal, som er en online tjeneste med globale karrierenyheder. Men inden man ansøger, er det en god ide at få en headhunter eller rekrutteringskonsulent til at se på CV'et. De ved lige præcis, hvad virksomhederne leder efter, og ser tusindvis af CV'er hver dag (hvordan gør man det?). Med hensyn til at finde potentielle virksomheder og muligheder i Aarhus siger hun:

"Mine to favoritter er LinkedIn og Aarhus BSS alumnenetværk, hvor du kan finde tidligere AU-studerende og blive inspireret af de karrierevalg, de har taget, samt et netværksforum".

Endnu et råd: Send uopfordrede ansøgninger! Ifølge en ny undersøgelse i Danmark, der handler om rekrutteringstendenser, har 74 % af arbejdsgiverne prøvet at ansætte en, der har sendt en uopfordret ansøgning. Ved du, hvad dit drømmejob er? Hvis ikke kan du få lidt hjælp ved at tage denne test i Aarhus BSS Career's Toolbox.

3. Et skridt videre

Selvom det kan tage lang tid at få det fulde udbytte af det netværk, man har opbygget i udlandet, er der mange måder at holde gang i det. Hvad angår vedligeholdelse af online netværk anbefaler Susanne, at man deltager i diskussioner på LinkedIn, hvor man kan dele de seneste tendenser og forskning samt poste artikler, der henvender sig til de personer, der har en interesse i de grupper, man selv er en del af. "Man skal være opmærksom på, at den indsats, man investerer i sine forbindelser, vil være forskellig," understreger hun. Hun lægger vægt på, at det at netværke ikke handler om at finde ud af, hvem der har gjort hvad, men om at "give og modtage." I sidste ende vil de to opveje hinanden. Med hensyn til at give noget tilbage påpeger hun: "Man skal huske at dele sine forbindelser. Man ved aldrig, hvilke forbindelser man selv ender med at få, når man åbner døren for andre."

Læs mere om Susanne på LinkedIn

Written by Pamela Leiva Jacquelín